12.Pureva e-poe kasutatavus – üks pluss ja üks miinus

 

Pureva e-poe kasutatavus – üks pluss ja üks miinus

Taust: inimese-arvuti suhtlus, kasutatavus ja ergonoomika

Inimese ja arvuti interaktsiooni (human-computer interaction, HCI) valdkonnas pööratakse suurt tähelepanu kasutatavusele – sellele, kui lihtne ja mugav on inimesel mingit süsteemi kasutada. Kasutatavus on tihedalt seotud ka ergonoomikaga: hea ergonoomilise disainiga tarkvara on kasutajasõbralik, arvestades inimeste kognitiivseid ja füüsilisi võimeid ning piire. Erinevad autorid on pakkunud välja raamistikud kasutatavuse hindamiseks. Näiteks Jakob Nielseni järgi koosneb kasutatavus viiest olulisest komponendist:

  • Õpitavus – kui hõlpsalt saab kasutaja põhitoimingud tehtud esmakordsel kasutamisel.

  • Tõhusus – kui kiiresti saab kasutaja korduvkasutamisel oma eesmärgid täidetud.

  • Meeldejäävus – kui kergesti kasutaja pärast pausi keskkonda naastes uuesti oma oskused taastab.

  • Veakindlus – kui palju vigu kasutajad teevad, kui tõsised need vead on ning kui lihtne on neist taastuda.

  • Rahulolu – kui meeldiv ja rahuldustpakkuv on kasutajakogemus tervikuna.

Lisaks nimetatakse tihti ka kasulikkust (utility) – seda, kas süsteem pakub vajalikke funktsioone – mis koos kasutatavusega määrab, kui kasulik üks toode on. Hea kasutatavus tähendab, et kasutaja saab oma eesmärgid täidetud vähese vaevaga ning lahendus on tema jaoks mugav. Näiteks on efektiivsus ja täpsus (ehk eesmärkide edukas saavutamine) samuti osa kasutatavuse laiemast mõistest vastavalt rahvusvahelisele standardile ISO 924

Miks on kasutatavus oluline? Veebikeskkonnas sõltub edu suuresti sellest, kui kiiresti ja lihtsalt leiab kasutaja otsitu. Nielseni sõnul on veebis kasutatavus ellujäämise tingimus – kui sait on keeruline, lahkub kasutaja konkurendi lehele. E-kaubanduses kehtib lausa esimene seadus: kui kasutaja ei leia toodet, siis ta ei saa seda ka osta Seega peavad veebipoed selgelt kommunikeerima, mida nad pakuvad, ja aitama kasutajal hõlpsasti navigeerida soovitud toodeteni. Järgmisena vaatleme üht positiivset ja üht negatiivset näidet kasutatavusest Pureva OÜ uuel e-poe veebilehel ning seome need eelmainitud põhimõtetega.

Pureva e-pood – arenduse taust ja eesmärgid

Pureva OÜ tegeleb kvaliteetsete tööriistade ja tarvikute müügiga ning 2025. aastal valmis ettevõttele tänapäevane e-pood koostöös arenduspartneritega Raunetic Systems OÜ ja KMS Projektiabi OÜ. Uue veebipoe loomisel seati eesmärgiks järgida häid tavasid ning kaasaegseid UX/UI põhimõtteid. Veebipood on kolmekeelne (eesti, inglise, vene), et teenindada laiemat kasutajaskonda, ning selle disain on loodud olema intuitiivne ja visuaalselt selge. Tegemist on responsiivse lahendusega – see kohandub erinevate seadmete ekraanidega, mis on tänapäeval elementaarne nõue. E-pood sisaldab kõiki standardseid funktsioone nagu toodete kategooriad, otsing, ostukorv, kasutajakonto võimalus jms. 

Siiski jäid mõned soovitud funktsioonid esialgu kõrvale. Näiteks tume teema (dark theme) jäi implementeerimata – sellest lähemalt allpool. Üldiselt võib aga öelda, et Pureva uus e-pood on üles ehitatud kaasaegsete e-kaubanduse standardite järgi ning püüab pakkuda nii uutele kui ka kogenud külastajatele meeldivat ostuelamust.

Positiivne näide – intuitiivne navigeerimine ja selge struktuur

Pureva e-poe avalehe kujundus on hea näide kasutatavuse põhimõtete edukast rakendamisest. Juba esmapilgul tervitab külastajat selge struktuur: lehe ülaservas on nähtaval ettevõtte kontaktinfo ning menüüriba, kust saab valida keelt (EST/ENG/RUS) ja liikuda põhiosadesse (nt konto, ostukorv). Kohe avalehel on suur pealkiri või slogan, mis kommunikeerib poe eesmärki – näiteks tekst “Lai valik tööriistu Purevast” annab kasutajale momentaalselt aimu, millega on tegemist. Samuti on esilehel välja toodud olulisemad müügiargumendid: tasuta tarne alates 100€, 14-päevane tagastusõigus, kohaletoimetamine üle Eesti – need lisavad usaldusväärsust ja parandavad kasutaja rahulolu, sest vastavad kohe tema võimalikele küsimustele (transport, tagastus jne).

Veebilehe navigeerimine on tehtud võimalikult lihtsaks ja õpitavaks. Pearibal või menüü nupu alt leiab kasutaja loetelu peamistest tootekategooriatest (nt Käsitööriistad, Elektritööriistad, Aiakaubad jne) koos sulgudes toodud tootearvuga. See aitab tal kiiresti mõista, millist sorti tooteid veebipood pakub, ning hüpata otse huvipakkuvasse rubriiki. Niisugune selge jaotumine parandab nii õpitavust (kasutaja saab kiiresti aru, kuidas lehel liikuda) kui ka tõhusust (soovitud toote leidmine toimub kiiremini). Nielseni heuristikate kohaselt on oluline, et veebilehe struktuur oleks kasutajale arusaadav ja ta ei eksiks ringi liikudes– Pureva e-poes on see lahendatud hästi, kuna kategooriate nimetused on loogilised ja vastavad kasutajate ootustele. Samuti välditakse info üleküllust: kategooriate menusüsteem on hierarhiline ja kasutaja ei pea korraga kogu sortimenti läbi kammima, vaid saab samm-sammult sügavamale liikuda.

Veel ühe positiivse küljena võib esile tuua tooteinfo esituse kasutajasõbralikkuse. Toodete juures on selgelt näha hind (sh käibemaksu info), laoseis ning isegi soodustuse protsent, kui toode on allahinnatud. See läbipaistvus ja info kohene kättesaadavus suurendab kasutaja rahulolu, kuna kõik otsuse tegemiseks vajalik on silme ees. Näiteks kuvatakse toote juures tekst stiilis “65,00 € (ilma KM-ta 53,28 €) Laos: 3” – nii teab ostja kohe, palju asi maksab ja kas see on laos saadaval. Selline detailiderohkus vähendab ka kasutaja võimalikku vigade tegemist (nt ei ürita ta ostukorvi lisada toodet, mida tegelikult pole saadaval). Kokkuvõttes on Pureva e-poe navigatsioon ja teabe arhitektuur heaks näiteks, kuidas hea õpitavus ja tõhusus disainis aitavad kasutajal kiiresti eesmärgini jõuda. Esmakülastaja ei tunne end eksinuna, vaid saab enesekindlalt oste sooritada – see on märk kõrgest kasutatavusest.

Negatiivne näide – tumeda režiimi puudumine ja sellega seotud mugavus

Kuigi Pureva e-pood järgib enamasti häid kasutatavuse tavasid, leidub ka mõni aspekt, mida saab ergonoomika seisukohalt paremaks muuta. Ühe negatiivse näitena võib välja tuua tumeda kujundusrežiimi puudumise. Tänapäeval on paljud kasutajad harjunud, et veebilehtedel (eriti e-poodides, kus veedetakse pikemalt aega toodetega tutvudes) on võimalik lülituda dark mode’i ehk tumedale teemale. Pureva e-poel sellist valikut pole – sait on kujundatud heleda taustaga ning kasutaja ei saa seda eelistuse järgi muuta.

Miks on see puudus? Tume režiim on muutunud populaarseks põhjusega: see võib parandada loetavust hämarates tingimustes, vähendada silmade koormust ning üldiselt pakkuda mõnedele kasutajatele meeldivamat esteetikat. Paljud inimesed sirvivad õhtuti või vähese valgusega keskkonnas ning hele ekraan võib olla liiga ere. Tume taust helge tekstiga on nende jaoks mugavam. Kui veebileht sellist võimalust ei paku, võib kasutaja kogeda väikest rahulolu langust või pettumust, eriti kui ta on harjunud oma seadmes tumedat režiimi kasutama. Ergonoomika printsiipide järgi tähendab kasutajamugavus ka seda, et arvestatakse erinevate kasutajate eelistustega – valagustundlikumad kasutajad eelistavad tumedat kujundust. Tume režiimi ignoreerimine võib seega mõne kasutaja jaoks kogemust halvendada ning neid konkurendi poole suunata.

Oluline on märkida, et tumeda režiimi puudumine ei takista otseselt veebipoe funktsionaalsust – kõik vajalikud toimingud on endiselt tehtavad ja info loetav. Kuid kuna Pureva e-poe arendamisel oli eesmärk järgida parimaid tavasid, oleks tumeda teema lisamine olnud loogiline samm veelgi laiema kasutajaskonna rahulolu tagamiseks. Näiteks toovad mitmed disainijuhised välja, et kasutajatele valikuvõimaluse andmine (heleda/tume režiimi näol) aitab luua personaalsema ja positiivsema kasutajakogemuse. Praegu peab Pureva e-poe külastaja leppima üksnes heleda kujundusega. See on väike ergonoomiline puudujääk, mis avaldub eeskätt pikaajalisel kasutusel – pikem tootede sirvimine võib pimedas ruumis olla silmadele väsitavam kui vaja.

Kokkuvõttes on tumeda režiimi puudumine Pureva e-poes konkreetne näide sellest, kuidas ka hästi disainitud lahenduses võib leiduda võimalusi kasutatavuse ja mugavuse parandamiseks. Arvestades, et tumedat teemat peetakse tänapäeval väärtuslikuks lisaks, mis “parandab loetavust, vähendab silmade koormust ja tõstab kasutajakogemuse kvaliteeti” võiks Pureva kaaluda selle funktsiooni tulevikus lisamist. See parandaks kindlasti teatud kasutajate rahulolu ning näitaks, et e-pood hoolib iga kliendi eelistustest.


Kasutatud allikad

  • pureva.ee
  • https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/#:~:text=,it%20to%20use%20the%20design
  • https://medium.com/@laniafatma/the-challenges-of-implementing-dark-mode-in-ui-design-overcoming-design-hurdles-058cbd46fb42#:~:text=Despite%20the%20challenges%20involved%20in,contrast%2C%20branding%2C%20and%20user%20preferences
  • https://www.unosquare.com/blog/the-dangers-of-ignoring-dark-mode-in-ui-ux-design/#:~:text=One%20of%20the%20primary%20reasons,a%20valuable%20and%20necessary%20option


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

1. Miks Google prillid ebaõnnestusid?

2. Mis on alles ja mis on unustusse vajunud?

11. Scrumi rakendamine tarkvaraprojektis